Preview

Вестник университета

Расширенный поиск

ИССЛЕДОВАНИЯ ПОЛИТИЧЕСКОЙ КОММУНИКАЦИИ: ГОСУДАРСТВО И СОЦИАЛЬНЫЕ СЕТИ

https://doi.org/10.26425/1816-4277-2018-6-171-176

Полный текст:

Аннотация

Социальные сети широко используются политически активной частью общества и политиками. Статья посвящена проблемам взаимодействия государства и общества в социальных сетях. Освещается политика российского государства, направленная на стимулирование использования новых коммуникационных инструментов и контроль этого использования. Показано, что социальные сети нейтральны сами по себе, а то, как они проявляют себя, зависит от тех качеств, которые они приобретают в конкретной политической системе.

Об авторах

О. В. Крыштановская
Государственный университет управления
Россия


А. М. Филиппова
Лаборатория Крыштановской
Россия


Список литературы

1. Castells M. Vlast' kommunikatsii [Communication power]. Moscow: Ed. Higher School of Economics, 2017, 592 p.

2. Morozov E. Internet kak illyuziya. Obratnaya storona seti [The Net Delusion: The Dark Side of Internet Freedom]. Moscow: AST, 2014, 528 p.

3. Filatova O. G., Shabanova E. S. Publichnyye kommunikatsii organov gosudarstvennoy vlasti RF v prostranstve Veb 2.0: analiz blogov i sotsial'nykh setey [Public communications of Russian government bodies in the space of Web 2.0: analysis of blogs and social networks]. Proceedings of the XIV All-Russian Joint Conference «Internet and Contemporary Society», St. Petersburg, Russia. 2011. Available at: http://ojs.ifmo.ru/index.php/IMS/article/view/179/175 (accessed 28.04.2018).

4. Chernov G. Yu. Tekhnologii prikladnoy politologii i sotsiologii kak instrument povysheniya effektivnosti gosudarstvennogo i munitsipal'nogo upravleniya [Technologies of applied political science and sociology as a tool for increasing the effectiveness of state and municipal management]. Materials of the All-Russian Scientific and Practical Conference, 2016. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=28912233 (accessed 28.04.2018).

5. Schwarzenberg R. J. Politicheskaya sotsiologiya [Political sociology]. Moscow, 1992, 180 p.

6. Sergeeva Y. Sotsial'nyye seti v 2018 godu: global'noye issledovaniye [Social networks in 2018: a global study]. WebCanape, 2018. Available at: https://www.web-canape.ru/business/socialnye-seti-v-2018-godu-globalnoe-issledovanie/ (accessed 20.03.2018).

7. Duggan M., Smith. A. The political environment on social media. Pew research Center, 2016. Available at: http://assets.pewresearch.org/wp-content/uploads/sites/14/2016/10/24160747/PI_2016.10.25_Politics-and-Social-Media_FINAL.pdf (accessed 13.04.2018).

8. Benkler Y. The Wealth of Networks: How Social Production Transforms Markets and Freedom. New Haven. Yale University Press, 2006.

9. Burns A., Eltham B. Twitter Free Iran: An Evaluation of Twitter's Role in Public Diplomacy and Information Operations in Iran's 2009 Election Crisis // Communications Policy & Research Forum, 2009, P. 298-310. Available at: http://vuir.vu.edu.au/15230/1/CPRF09BurnsEltham.pdf (accessed 09.03.2018).

10. Conover M.D., Gonçalves B., Ratkiewicz J., Flammini A., Menczer F. Predicting the political alignment of twitter users. Proceedings IEEE International Conference on Privacy, Security, Risk and Trust and IEEE International Conference on Social Computing, PASSAT/SocialCom, 2011, № 6113114, pp. 192-199.

11. Deutch K. W. The nerves of government: models of political communication and control. New York: Free Press of Glencoe, 1963.

12. Ellison N. B., Boyd D. M. Frameworks for understanding the nature of interactions, networking, and community in a social networking site for academic practice // Journal of Computer-Mediated Communication, 2007, V. 13(1), pp. 110-230.

13. Gainous J., Wagner, K. M., Ziegler, C. E. Digital media and political opposition in authoritarian systems: Russia’s 2011 and 2016 Duma elections // Democratization, 2018, V. 25 (2), pp. 209-226.

14. Kalathil S., Boas T. Open Networks, Closed Regimes: The Impact of the Internet on Authoritarian Rule. Washington. Carnegie Endowment for International Peace, 2009.

15. Klapper J. T. The effects of mass communications. New York. Free Press, 1960.

16. Marcus A. The Internet and Democratization in Theoretical // Demokratizatsiya, 2004, V. 12 (4), pp. 607-628.

17. Mergel I., Bretschneider, S. I. A Three-Stage Adoption Process for Social Media Use in Government // Public Administration Review, 2013, V. 73 (3), pp. 390-400.

18. Moen-Larsen, N. «Dear Mr President» // The blogosphere as arena for communication between people and power. Communist and Post-Communist Studies, 2014, V. 47 (1), pp. 27-37.

19. Rantapelkonen J. Russian state leaders' contradicting narratives on social media. European Conference on Information Warfare and Security, ECCWS, 2013, pp. 224-230.

20. Zuckerman E. Cute Cats to the Rescue? Participatory Media and Political Expression, 2013. Available at: http://ethanzuckerman.com/papers/cutecats2013.pdf (accessed 15.03.2018).


Для цитирования:


Крыштановская О.В., Филиппова А.М. ИССЛЕДОВАНИЯ ПОЛИТИЧЕСКОЙ КОММУНИКАЦИИ: ГОСУДАРСТВО И СОЦИАЛЬНЫЕ СЕТИ. Вестник университета. 2018;(6):171-176. https://doi.org/10.26425/1816-4277-2018-6-171-176

For citation:


Kryshtanovskaya O., Filippova A.M. RESEARCH OF POLITICAL COMMUNICATIONS: THE STATE AND SOCIAL MEDIA. Vestnik Universiteta. 2018;(6):171-176. (In Russ.) https://doi.org/10.26425/1816-4277-2018-6-171-176

Просмотров: 142


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1816-4277 (Print)