Top.Mail.Ru
Preview

Vestnik Universiteta

Advanced search

STRATEGIC ALLIANCES AND PARTNERSHIPS

Abstract

Strategic alliances are an integral alternative to run a new zero-based business or inorganic way of mergers and acquisitions. Explaining the importance of alliances and partnerships, the article investigates the sixth power question of industry competitiveness, which can be an addition to the Porter's five force model. Under the globalization process and the latest achievements in the sphere of high technologies, many companies are forced to focus on the benefits of alliances and partnerships with complementors. The author believes that the complementors have no need to increase or decrease the competitiveness of firms in various industries. They just add one more layer of the structural complexity to the competitive environment.

About the Author

S. Vasilenko
ФГБОУ ВО «Всероссийская академия внешней торговли Минэкономразвития РФ»
Russian Federation


References

1. Бранденбургер, Адам. Co-opetition. Конкурентное сотрудничество в бизнесе / А. Брандебургер, Б. Нейлбафф. -М. : Кейс, 2012.

2. Глухих, Л. В. Реализация комплементарной стратегии посредством конкурентного механизма ведения бизнеса / Л. В. Глухих, Д. Я. Родин, Е. П. Астахова // Научный журнал Кубанского государственного аграрного университета. - 2014. - № 101(07).

3. Интернет-проект «Корпоративный менеджмент», Библиотека управления 1998-2016 [Электронный ресурс]. - Режим доступа : http://www.cfin.ru/press/practical/ (дата обращения : 18.09.2016).

4. Интернет-энциклопедия ВикипедиЯ [Электронный ресурс]. - Режим доступа : https://ru.wikipedia.org/wiki (дата обращения : 15.09.2016).

5. Официальный сайт PricewaterhouseCoopers LLP, a Delaware limited liability partnership [Электронный ресурс]. - Режим доступа : http://www.pwc.com/us/en/cfodirect/issues/mergers-acquisitions/joint-ventures-strategic-alliances.html (дата обращения : 20.09.2016).

6. Официальный сайт компании Amazon.com Inc (AMZN.O) [Электронный ресурс]. - Режим доступа : http://www.reuters.com/finance/stocks/companyOfficers?symbol=AMZN.O&WTmodLOC=C4-Officers-5 (дата обращения : 18.09.2016).

7. Портер, М. Конкурентная стратегия. Методика анализа отраслей и конкурентов / М. Портер. - М. : Альпина Паблишер, 2015. - С. 11.

8. Электронная ежедневная интернет-газета [Электронный ресурс]. - Режим доступа : http://www.comnews.ru/node/103708#ixzz4MyQOl8QK (дата обращения : 01.10.2016).

9. Электронный интернет-журнал «Глобус» [Электронный ресурс]. - Режим доступа : http://vnedra.ru (дата обращения : 01.10.2016).

10. Электронный интернет-журнал «C-News» [Электронный ресурс]. - Режим доступа : http://www.cnews.ru/news/top/putin_poruchil_sdelat_iz_glonass_kommercheskij (дата обращения : 01.10.2016).

11. Forrester Research, Inc. (Nasdaq: FORR). The Forrester Wave: Private Cloud Solutions, Q4 2013 [Electronic resource]. - Mode of access : http://www.cisco.com/c/dam/en_us/solutions/trends/cloud/docs/forrester-wave.pdf (accessed date : 18.09.2016).

12. International Data Corporation (IDC). Gens, Frank. IDC’s New IT Cloud Services Forecast: 2009-2013 [Electronic resource]. - Mode of access : http://blogs.idc.com/ie/?p=543 (accessed date : 20.09.2016).


Review

For citations:


Vasilenko S. STRATEGIC ALLIANCES AND PARTNERSHIPS. Vestnik Universiteta. 2016;(11):21-24. (In Russ.)

Views: 815


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1816-4277 (Print)
ISSN 2686-8415 (Online)