Top.Mail.Ru
Preview

Vestnik Universiteta

Advanced search

FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF PUPILS AS A BASIS FOR QUALITY TRAINING UNIVERSITY GRADUATES

Abstract

The article is devoted to improving the quality of preparation of graduates of higher education institutions based on the implementation of the competence approach. The article presents the basic methods of implementation of this approach in the education system, and also considered factors influence the effectiveness of the competency approach to training of qualified graduates. Particular attention is paid to the need to bring the competences of students in line with the demands of employers in the changing conditions of the modern labor market. Based on the identified problems in the education system provides recommendations to improve the quality of university graduates with the competence approach.

About the Author

D. Bottaeva
ФГБОУ ВО «ГУУ»
Russian Federation


References

1. Безюлева, Г. В. Профессиональная компетентность: аспекты формирования / Г. В. Безюлева, Н. В. Иванова, М. В. Никитин [и др.]. - М. : Моск. психолого-социальный институт, 2005. - 82 с. - ISBN 5-8379-0158-2.

2. Белоновская, И. Д. Формирование профессиональной компетентности специалиста: региональный опыт : монография / И. Д. Белоновская. - М. : Ин-т развития профессионального образования, 2005. - 351с. - ISBN 5-7410-0658-2.

3. Березовский, Б. М. Использование информационных технологий при создании электронных средств обучения / Б. М. Березовский, С. А. Хузина // Профессиональное образование. - 2006. - № 5. - С. 25-29.

4. Вайсеро, З. В. Активизация самостоятельной работы студентов - путь к повышению качества подготовки специалистов / З. В. Вайсеро // Инновации в образовании. - 2008. - № 9. - С. 4-8.

5. Вербицкий, А. А. Личностный и компетентностный подходы в образовании: проблемы интеграции / А. А. Вербицкий, О. Г. Ларионова. - М. : Логос, 2010.- 336 с. - ISBN 978-5-98704-452-0.

6. Голуб, Г. Б. Оценка уровня сформированности ключевых профессиональных компетенций выпускников УНПО: подходы и процедуры / Г. Б. Голуб, Е. Я. Коган, И. С. Фишман // Вопросы образования. - 2008. - № 2. - С. 165-187.

7. Звонников, В. И. Контроль качества обучения при аттестации: компетентностный подход / В. И. Звонников, М. Б. Челышкова. - М. : Логос, 2009. - 272 с. - ISBN 978-5-98704-369-7.

8. Звонников, В. И. Современные средства оценивания результатов обучения / В. И. Звонников, М. Б. Челышкова. - М. : Академия, 2008. - 224 с. - ISBN 978-5-7695-3568-0.

9. Зимняя, И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании / И. А. Зимняя. - М. : Исслед. центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. - 42 с.

10. Николаева, Л. Н. Проблема формирования общеучебных умений и навыков у учащихся в контексте стандартизации образования / Л. Н. Николаева // Образование и общество. - № 3. -2009. - С. 36-40.

11. Равен, Дж. Компетентность в современном обществе. Выявление, развитие и реализация / Дж. Равен.- М. : Когито-Центр, 2002.- 396 с.- ISBN 5-89353-052-7.


Review

For citations:


Bottaeva D. FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF PUPILS AS A BASIS FOR QUALITY TRAINING UNIVERSITY GRADUATES. Vestnik Universiteta. 2016;(6):243-248. (In Russ.)

Views: 378


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1816-4277 (Print)
ISSN 2686-8415 (Online)