Top.Mail.Ru
Preview

Vestnik Universiteta

Advanced search

Sociopsychological diagnostics of personality and group through the example of the business game «Boat»

Abstract

The article presents the experience of developing the discussion business game "Boat". The goals of the game are directed on the development of social competence of hearing impaired students in an inclusive environment and are realized through а complex psychodiagnostics, didactically and educational tasks. The projective content of the game scenario provides a manifestation of the different types of social identity of the participants, as well as a variety of social stereotypes: age, gender, professional etc. The game is tested on business communication classes with hearing impaired students and with hearing students.

About the Authors

A. Avdeeva
ФГБОУ ВО "Московский государственный технический университет миени Н.Э. Баумана (национальный исследовательский университет)"
Russian Federation


Y. Safonova
ФГБОУ ВО "Московский государственный технический университет миени Н.Э. Баумана (национальный исследовательский университет)"
Russian Federation


References

1. Багдасарьян, Н. Г. Профессиональная инженерная культура: Структура, динамика, механизмы освоения: автореферат дис.. доктора философских наук: 24.00.01 / Н. Г. Багдасарьян. - М. : Рос. ин-т культурологии, 1998. - 28 с.

2. Вербицкий, А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход: метод. пособие / А. А. Вербицкий. - М. : Высшая школа, 1991. - 207 с.

3. Ежова, Л. В. Постановка и решение управленческих задач на промышленных предприятиях методом деловых игр / Л. В. Ежова. - СПб. : Нева, 2005. - 98 с.

4. Методы активного обучения: Науч.-метод. пособие. - М. : Высш. шк., 1991. - 176 с.

5. Розин, В. М. Методологический анализ деловой игры как новой области научно-технической деятельности / В. М. Розин // Вопросы философии. - 1986. - №6. - С. 66-74.

6. Хейзинга, Й. Homo Ludens. Опыт определения игрового элемента культуры / Й. Хейзинга // Культурология. Учебник для технических вузов под. ред. Н. Г. Багдасарьян. - М.: Высшая школа, 1998. - С. 252.

7. Панфилова, А.П. Инновационные педагогические технологии: Активное обучение: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / А. П. Панфилова. - М.: Издательский центр «Академия», 2009. - С. 140.


Review

For citations:


Avdeeva A., Safonova Y. Sociopsychological diagnostics of personality and group through the example of the business game «Boat». Vestnik Universiteta. 2017;(10):131-134. (In Russ.)

Views: 390


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1816-4277 (Print)
ISSN 2686-8415 (Online)